Blog

Itt mindig sok érdekességet talál. Ha kérdése van a témával kapcsolatban kommentbe felteheti. Ha nem szeretne lemaradni a legújabb bejegyzésekről, iIratkozzon fel hírlevelünkre és Likeoljon minket a Facebookon!

Garázskapu variációk

blog NAFA Kft. Ajtó, Ablak! Garázskapu, garázsajtó

Garázskapu mint a ház dísze

A korábbi építészeti tervezésekben ez a témakör kissé alárendelt szerepet kapott, mármint a garázskapu. A ház, nyaraló külső megjelenésére már egyre többet adunk, sajnos azonban a szép kerítésre, kapura már elfogyott a pénz, gyakran a garázsra is ideiglenesnek szánt szükségmegoldás került.

Mára azonban megváltozott a helyzet. Egyre többen rájönnek arra, hogy a szép portához alapvetően hozzátartozik a színvonalas kapu, és garázsajtó látványa is meghatározó, akár különálló épületről beszélünk, akár a lakóházba beletervezett garázsról.

Kissé talán már-már státusszimbólummá is kezd válni az automata kertkapu, távvezérelhető garázsajtó, pedig ennél lényegesen többről van szó. Valójában nagyon praktikus szerkezetek, kiforrott konstrukciók, amelyek ma beszerezhetők a hazai kereskedelemben.

A korszerű garázskapukat nagyjából három csoportba lehet sorolni.

Szekcionált garázskapu

blog NAFA Kft. Ajtó, Ablak! Garázskapu, garázsajtó

Manapság talán a legdivatosabb a lamellás kapu, azaz a szekcionált garázskapu, amelynél a kapu teljes magasságában négy-öt- hat önálló lamellából épül fel. Egy-egy elem rendszerint valamiféle szendvics-szerkezet annak érdekében, hogy könnyű, erős és jó hőszigetelő legyen egyszerre. Ezt a feladatot két fémlemez közé helyezett hőszigetelő réteggel lehet megoldani, amelynek a szilárdsága is elegendően nagy.

A lamella elemek rugalmasan kapcsolódnak egymáshoz, és a széleikre erősített görgők segítségével egy sínpályán futnak végig. A lamellás garázskaput könnyű mozgatni, könnyen automatizálható akár később is, de a kapu mögötti belső födémrészben elegendő helyet igényel. Általában a kapu súlyát valamilyen rugószerkezet legtöbb esetben torziós rugó viseli, ezzel megkönnyítve a felnyitást. Ezzel a megoldással megoldhatóak a két beállós garázsok kapui is, mivel nagyon stabil szerkezetek.

Ár tekintetében ez kicsit drágább megoldás mint a többi nagyságrendileg 190.000.- és 650.000.- Forint között helyezkednek el.

Redőny garázskapu

Kisebb a helyigénye a redőnykapuknak, melyek elvükben szintén lamellásak, de a lamellák kicsik. Ennek következtében a kapu redőnyszerűen feltekerhető, így a garázs mennyezetén nem foglal sok helyet. Ezek a kapuféleségek is könnyen automatizálható, hiszen csak a csévélőtengely forgatását kell megoldani. Az árak tükrében 160.000.- és 340.000.- Forint között kaphatóak.

Billenő garázskapu

blog NAFA Kft. Ajtó, Ablak! Garázskapu, garázsajtó

A szóba jöhető megoldások közül a legolcsóbb, de szintén egyszerűen kezelhető, könnyen mozgatható a billenő garázskapu. Ez talán a legrégibb és nálunk is évtizedek óta elterjedt megoldás. A kapu megvezetésére több lehetőség is van, a legjobban bevált mechanizmus az, ahol a kapu két felső sarkától induló sínekben csapágyazott kerekek gördülnek. És a kapu felső oldala végig erre támaszkodik.

Ennek kissé ügyetlenebb változatánál a kerekek egy-egy íves sínpályán gördülnek végig. Ez utóbbiba könnyű beleütközni, de az előbbi is egy kapumagasságnyi helyet igényel a garázs mennyezetéből. A kapu súlyát a mozgatás folyamán egy előfeszített csavarrugó-pár viseli, így igen könnyű mozgatni, és egy utólagos automatizálás is viszonylag egyszerű. A korszerűbb billenőkapuknál egy csuklós mechanizmussal kiküszöbölték azt a sínpályát, amely a garázs mennyezetén sok helyet foglal.

Említettem, hogy a felsoroltak közül ez a legolcsóbb, nos hát ez így is van, ára 135.000.- és 310.000.- Forint között helyezkedik el.

Garázskapu technológia

A garázskapu ma már nem egyszerű szerkezet, a kapu lelke, a fémszerkezet komoly mérnöki munka eredménye, és a precíz gyártás nélkülözhetetlen a vevői elégedettség eléréséhez. A kapuk tervezésekor fő szempont volt a korrózióállóság, a csendes működés és a könnyű használhatóság. A gyártás során ezért nem alkalmaznak olyan rögzítési eljárást, mint például a hegesztés, amely a felületet károsítaná, helyette szegecselt és csavarozott kötések rögzítik egymáshoz a különféle alkatrészeket.

A profilozott acéllemezekből készre gyártott ajtólapokat, s azok szerelvényeit tűzhorgany bevonattal látják el. Amely háromszor hatékonyabb védelmet nyújt az egyéb galvanikus felületkezelő bevonatoknál. A szokásosnál nagyobb mechanikai és korrózióvédelem érdekében a kapukat ezen felül három rétegben porszórt poliuretán festékkel vonják be, ami egyben a megjelenésüket is vonzóvá teszi.

Az ajtólap felülete lehet fautánzatú fóliával bevont is, amely azonban kopásállóság és tartósság tekintetében azonos értékű a homogén színű, porszórt festékbevonattal. Az ajtólapok keretét alkotó profilelemek üregei sem maradnak védelem nélkül, mivel ezeket poliuretán habbal töltik ki, s ez nemcsak megakadályozza a zártszelvények belső felületeinek rozsdásodását, hanem a kapu csendesebb működését is eredményezi. A kapu ajtólapját mozgató emelőkarokat, a rugókötegeket utólag látják el tűzi horganyzott bevonattal, így e szerelvények és alkatrészek megmunkált felületei is kellő védőbevonatot kapnak.

Az új típusú garázskapuk valóban csendesen működnek. Halkságukat az akadálymentesen működő, egyszerű szerkezetnek, a zártszelvényű keret PUR habbal történő zajcsillapításának és a jól megválasztott helyeken alkalmazott műanyag alkatrészeknek köszönheti. A műanyag vezetőelemek nem keltenek kellemetlen hangokat, a gumi ütközőtömbök beépítésével pedig erőteljesen tompítják az ajtó felütközésekor keletkező zajokat. Az ajtólap mozgatása szinte alig hallható, ami a csendesen futó vezetőgörgőknek köszönhető.

Ezek a kopásálló műanyagból készült elemek azonban nemcsak a mozgó alkatrészek zaját csökkentik, hanem súrlódáscsökkentő hatásukkal a kapu könnyű mozgatását is elősegítik. Ez vonatkozik az oldalsó keret és a kapuszárny vezetőelemeire is. E kopásálló műanyagból készült vezetőelemek is jelentősen csökkentik az egymáson csúszó felületek súrlódó zaját, ami a garázskapu könnyű mozgásán túl, az egész kapumechanizmus halk működését eredményezi. Záráskor pedig az ajtólap élének bevonatát rugalmas műanyag, vagy gumi védőszalag óvja a sérülésektől.

Ami pedig a biztonságot illeti csukott állapotban típusfüggően két-három pontos, felfúrás ellen védett cilinderzárral kombinált acélcsapos hevederzár rögzíti a kapu tokjához. A zárórudakat jól kézbeillő kilinccsel lehet nyitni-zárni, de csak a cilinderzár nyitását követően.

A lamellás garázskapuk és a billenő garázskapuk motoros nyitása-zárása elvben nagyon hasonló, mindkettő megoldható úgy, hogy a kapu felső élét egy vízszintes pályán mozgatjuk, előre-hátra. A legelterjedtebb megoldás erre a láncos mechanizmus, amely igen egyszerű, valamint a legújabb fogasszíj meghajtás, karbantartást alig igényelnek.

Garázskapu újdonság

blog NAFA Kft. Ajtó, Ablak! Garázskapu, garázsajtó

Felesleges mindig az egész kaput kinyitni. Viszonylag még eléggé új keletű megoldás, amikor a kapu közepén egy úgynevezett személybejáró található, ez a megoldás egy garázskapu és egy bejárati ajtó ötvözése. Akkor érdemes alkalmazni, ha nincs lehetőség vagy elegendő hely egy mellékajtónak.

A személybejárós garázskapu ajtók általában kifelé nyílnak, hogy amikor a kapu felnyílik a falcok, illetve az ütközések tartsák az ajtót a kicsapódás ellen és ne csak a zárszerkezet. Általában alacsony küszöbös megoldással készül. A személybejáró ajtó felára alaposan megdobja a garázskapu árát nagyjából 150.000.- forintos felárral lehet kalkulálni.

Ezek a legelterjedtebb garázskapu megoldások, létezik természetesen sok más lehetőség is, hogy a garázsban tartott értékeinket megfelelően védjük, de úgy gondolom, hogy egy jó garázskapu az alapja mindennek. A nagyobb gyártók mint például Hörmann, Kling, Novoferm, kínálatai eléggé hasonlóak, mindegyikük kínálatában szinte azonos termékek találhatóak, érdemes az akciókat keresni és kivárni, mivel eléggé sokat lehet spórolni.

Köszönöm a figyelmet!

Ha tetszett a cikk, és szeretnél még hasonló tanácsokat olvasni, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre és Likeolj minket a Facebookon!

Write a Reply or Comment